Meisjesdingen en olifanten - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van marleen en marina - WaarBenJij.nu Meisjesdingen en olifanten - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van marleen en marina - WaarBenJij.nu

Meisjesdingen en olifanten

Door: m en m

Blijf op de hoogte en volg marleen en marina

13 April 2007 | Zuid-Afrika, Kirkwood

Dinsdag vertrokken we 11:00 vanuit JBay naar Kirkwood. Jan (de manager van het Joshua Project) wij en de drie meisjes, T, D en F. Ze zeggen dat ze veertien en zestien zijn, maar ze zien er uit als een jaar of elf, twaalf. Ze volgen regelmatig de schoollessen op het Project. Op straat prostitueren ze zich. De meiden waren blijkbaar erg zenuwachtig voor hun reisje, want ze waren heel stilletjes op de achterbank van de auto aan hun kleding en aan elkaar aan het plukken. De autorit naar Kirkwood was heel mooi, door de citrusvallei, Marleen heeft nog aapjes gezien die in de berm aan het spelen waren. Kirkwood is richting het binnenland, dus het is er allemaal wat droger en warmer.
Eerst zijn we langs een cheeta farm gereden. Daar worden cheeta’s gefokt om ze in de natuur te zetten. Er waren heel veel jonge cheeta’s die flink begonnen te blazen wanneer we in de buurt kwamen. Maar… er waren ook twee tammere cheeta broers, waar we bij mochten om ze te aaien! Marleen stond voorop. Die dacht: ik heb thuis ook een kat.. Marina en de meiden stonden eerst van een afstandje te bedenken of ze het wel zouden doen.. We hebben allemaal de cheeta’s geaaid. Marina heeft uiteindelijk nog het langst bij de grote katten gezeten. Ze waren zo lekker zacht!
Toen we aankwamen bij het gastenverblijf van Aad en Yvonne werden we begroet door vier honden. De meiden waren erg bang voor de honden. Dat is ook wel logisch, want aan honden wordt vaak geleerd om flink tekeer te gaan tegen straatmensen..
De spulletjes werden uitgepakt. Voor de meisjes hadden we allemaal lekkere zeep en tandenborstels meegebracht zodat ze lekker konden ruiken. Voor ons was het ook niet zo prettig om hun ongewassen geur steeds om ons heen te hebben.. De straatkinderen en township bewoners hebben vaak een hele penetrante lichaamsgeur, vanwege slechte persoonlijke hygiëne en een slechte voeding. De meesten eten pap en fastfood, al dan niet uit vuilnisbakken..
Aad en Yvonne zijn kennissen van Jan. Zij hebben een soort klein guesthouse en een tuin met een paar tenten waar je kan slapen.
We zijn lekker in het zwembad gesprongen. We konden de meiden nog heel wat bijleren, want ondanks dat ze aan zee wonen, hebben ze van zwemmen nog nooit gehoord. Ze hadden ook geen extra kleding om bijvoorbeeld te zwemmen bij zich. Ze hadden niks meegenomen, alleen sigaretjes om stiekem te roken. De meiden begonnen zich open te stellen voor ons en wilden graag met ons spelen. Dat was voor ons een heel fijn gevoel! Eindelijk een beetje contact! Na het zwemmen werd het al ruzie bij het eerste potje kaarten. Ze kunnen een ontzettend front vormen samen en elkaar heel erg beschermen, maar ze kunnen ook zo tekeer gaan tegen elkaar! Er werd flink in het Xhosa geschreeuwd tussen D. en F. Kalme T. probeerde te bemiddelen. De ruzie koelde af en Marleen is met T en F gaan kaarten, Marina heeft met D gespeeld. ’s Avonds hebben we gebraaid: een lekker stukje vlees gegeten.
Na het eten zijn wij met de meiden echte meisjes-dingen gaan doen: nagels vijlen, lakken en diamanten er op plakken. Ze keken vol bewondering naar hun nieuwe nagel-look, net als wij. Maar de volgende dag hadden ze alles er toch maar af gehaald (?).
Woensdagmorgen: Bij het ontbijt vonden ze het maar raar dat Jan eieren stond te bakken. Jan moest gaan zitten, een vrouw moest het eten maken! Toen Jan ze zei dat hij van koken hield, waren ze helemaal het spoor bijster..
Op naar Addo Elephant Park! Eindelijk zouden we wilde dieren zien! Na een vlotte babbel van Jan bij de kassa, mochten we voor een paar euro naar binnen. Als eerste zagen we vooral mestkevers. De mestkevers zijn beschermd in de wildparken. Ze ruimen de olifantenpoep op. Ze rollen er bolletjes van waar ze hun eitjes in leggen. Van zo’n bolletje rollen zijn we nog getuige geweest, dus daar is een filmpje van natuurlijk!
Na bokkies in de verte, struisvogels in de verte en zebra’s in de verte, kwam de leeuw! Na ongeveer een kwartiertje door een verrekijker speuren zagen we hem onder een struik liggen. Honderden meters verder, dus piepklein…
Toen we verder reden zagen we de eerste olifanten de weg oversteken! Geweldige dieren. Later stonden we vlak naast een olifant. En toen kwam er nog een, en nog een..en nog een.. een hele kudde olifanten om ons heen. Grote, kleine, alle maten.. SUPER!!! Wat voelden wij ons klein toen er twee gigantische stieren langs de auto liepen. Er zat maar een meter tussen! We vonden het best eng. Ze zijn ZO GROOT. Immens. Je hoorde dat ze de takken verscheurden om op te eten. Het was zo mooi. Verder hebben we nog een paar schildpadden gezien. Jan wilde er even een oppakken om te laten zien, maar de schildpad was zo bang dat hij een flinke flats poep op Jan zijn broek deponeerde. Eigen schuld, zeggen wij dan, je mocht niet uit de auto in het park, hahaha.
Toen we teruggingen zijn we nog langs een crocodile-farm gereden. Ook daar hadden ze baby krokodillen van een paar maanden oud. En grote joekels! Die lagen allemaal te zonnebaden met hun bek open. Alles werd in het Afrikaans verteld, en wij konden alles goed volgen. Dus het gaat goed met de taalontwikkeling van M en M. Het volgende punt is de slang die in de townships gesproken wordt, en Xhosa daar beginnen we maar niet aan…
Er waren ook tijgers en leeuwen. Er stond een superdun hekje omheen, net zoals we in Nederland de schapen bij elkaar houden zeg maar. Je kon dus zo je arm eraf laten bijten als je dat wilde. De tijgers waren heel mooi en groot. Verder waren er nog boskatten en leuke kleine aapjes. Het was heel leuk en de meisjes en wij hebben er van genoten.
Marina heeft die middag nog lekker een beetje gezwommen. Marleen nam genoegen met de trampoline. Marina heeft met de meisjes nog guaves geplukt uit een hele grote boom. Ja, ze heeft onderaan de hoge ladder gestaan. Want het was echt heel erg hoog!
Deze avond hebben we broodjes worst en salade gegeten. Lekker gezond… Marina’s lichaam was dan ook niet blij met al dat junkfood en begon flink te rommelen aan alle kanten.
Na het eten hebben de meisjes ons verrast met een stukje zingen en dansen. Het was heel ontroerend. We hebben nog geprobeerd om mee te dansen, maar ons Hollandse lichaam is niet geboud op al die rare bewegingen en die soepelheid, dus de meiden hadden wat te lachen! Daarna hebben we Zevende Laan gekeken. Dat is dé soap van Zuid-Afrika. Nog slechter geacteerd dan de Bold and the Beautiful. Maar wel de manier om Afrikaans te leren.
Toen besloten we om de gezichten te verwennen met maskertjes. Dat liep weer uit op ruzie. D. wilde kijken wat het was en ze kreeg het niet van F. Dus weer schreeuwen en tekeergaan.. Maar uiteindelijk konden we ze toch zo ver krijgen dat iedereen mee deed zonder te ruziën. Toen we de maskertjes op hadden vroeg F. of haar littekens ook weggingen na het masker. Dat was zo zielig! De meiden hebben alledrie heel veel littekens op hun lijf. Van vechten en waarschijnlijk mishandelingen. We hadden ook magnetische oorbelletjes gekocht. Dus het werden echte dametjes! Naomi, de dochter van Aad en Yvonne, deed ook mee. Het was echt een meidengebeuren. Donderdagochtend wilden wij lekker uitslapen, maar de honden begonnen al voor het licht was te blaffen en om acht uur zijn we er maar uit gegaan. Na het ontbijt hebben de kinderen van Aad en Yvonne nog hele mooie tekeningen voor ons gemaakt. Die hangen nu bij ons in huis te pronken aan de muur natuurlijk!
Via PE zijn we teruggereden. In het grote winkelcentrum zijn we in een gamehal nog spelletjes gaan doen. Ook niet zonder ruzie tussen de meisjes… Wij hebben samen airhockey gedaan, dat was leuk!
Via de McDonald’s zijn we weer naar JBay gereden. We kregen een dikke knuffel van de meiden en ze hadden een leuke vakantie gehad. Ze verheugden zich op maandag, dan konden ze weer naar school. Wij hadden het ook super gehad, zeker toen we terugreden via het postkantoor en kaartjes hadden gehad van Pa en Ma Kocken, Carine en Pietie.
’s Avonds hadden Mark en de vader van Marleen nog gebeld dus het was een mooie afsluiting. Nu breekt de tijd van huiswerk maken aan..

XXX

P.S. Volgens mij hebben jullie iets gemist in de opvoeding.. Als Marina een kaartje of een brief stuurt.. Verwacht ze ook iets terug! Ik zat te denken: dan kunnen jullie de ik-mis-marina-tijd goed besteden om me te schrijven  Jaaaahh dat vind Marina leukkk! Mail dat lees ik bijna niet, heb ik geen tijd voor.. Maar uitprinten en opsturen vind ik ook goed hoor haha, dus doe je best lieve vriendjes en vriendinnetjes. Degenen weten zelf heeeel goed wie ik bedoel haha. Nou ik ga weer voor de deurpost zitten.. en wachten en wachten dan maar! Love you, x

  • 13 April 2007 - 21:28

    Jeanet:

    Ik heb genoten van jullie verhaal en de foto's!
    Vooral de foto's van samen bij het zwembad en gezellig samen eten. Toen dacht ik: Ja, Marina, dit is het. Hiervoor ben jij naar Zuid-Afrika gegaan!!!Ik hoop dat je het vertrouwen kan winnen van die meisjes!
    De foto's van die dieren zijn natuurlijk ook geweldig!
    Ik kan niet wachten om ook te gaan.
    Tot de volgende keer.
    Nog veel plezier met z'n allen en succes.
    KUS mama

  • 14 April 2007 - 07:27

    Corien:

    Leuk om te lezen wat julli allemal bleft hebben met de meiden in kirkwood.
    Echt te gek!
    Wat mag je dan door eenvodig gezelligheid een hoop betekenen he.

    groetjes Corien

  • 14 April 2007 - 10:02

    Marjannetje:

    marinaaa!!! whaaah thnx voor je smsje.. haha ik snapte er niets van, maargoed. sorry voor de late reactie maar druk druk (slecht excuus :P) maargoed jeetje zeg ik ben echt enorm jaloers zeg pffff dat ziet er allemaal heerlijk uit daar.
    ik ben dus ook druk bezig met stage regelen voor t buitenland.. in z afrika ook, maar ook australie + aruba dus we weten nog niet echt waar er naartoe willen! maargoed, deze fotootjes trekken me wel hoor :D:D je ziet er lekker uit!
    ik sms je snel terug! have fun maar dat zal zeker lukken.. (ohja reden waarom ik niet op je feestje was: nog al heftige ruzie met mer en was bang dat die kwam, maari s nu weer goed gelukkig!) nou lieverd, geniet ervan! xxxxxxxxxxx mij

  • 14 April 2007 - 12:20

    Jan:

    ja ja wat een geweldige meiden he ze doen meer goed werk dan ze beseven hoor.
    het is een voorecht om met ze samen te werken.

    Groetjes Jan XXX

  • 14 April 2007 - 15:22

    Edmee:

    Lieve schat,

    Ik ga jou heel snel schrijven. don't worrie. Zodra ik iets mee maak. Ik ben net een paar dagen van de bank af ( En er was niemand die mij gezelschap kwam houden, zoals mijn beste vriendinnetje altijd doet) het gaat goed met het beentje.. nog niet van de krukken af maar die gooi ik binnenkort wel in de sloot... Ik mis je heel erg dus als je me ooit nog een keer vraagt of je een stage in het buitenland ( afrika)zal gaan doen is het antwoord NEEEEJ!!! Veel te ver weg.En mark is het met me eens! Dus.... ;-)

    Wel super gaaf of de foto's te zien en te lezen wat je mee maakt.

    Neem je trouwens zo'n leuk aapje voor me mee? Dan is dat ons toekomstige huisdier voor in ons kitcherige krotje als je terug komt.

    Hoop gauw weer iets van je te horen.

    Dikke kus en een knuffel,

    Je vriendinnetje die nooit iets mee maakt en daarom niet meteen heeft terug geschreven.

  • 14 April 2007 - 15:26

    Edmee :

    ps: Hahaha dat is de 2de x keer dat een schildpad dicht bij jou poept. Zou je dat bij hun opwekken ofzo????? :-D

  • 16 April 2007 - 11:10

    Majanka:

    Hee Schatje,

    Eindelijk eens iets maatschappelijk verantwoords ;-)
    Ik zeg:"goed bezig..." Jij durft en kan ook alles!
    Ik ben trots op jou!
    X Majanka

  • 16 April 2007 - 14:35

    Ed:

    hoi m & m,
    zo te lezen maken julie het wel goed,als ik de foto's zie lijkt het wel een vakantie oord. als ik dit schrijf is het 25 graden in den bosch en de terrassen zitten mudvol, ook leuk maar toch anders denk ik. ik vraag me af of jullie naast alle party's tijd over houden om iets te doen aan je stage, en zo ja, wat dan wel?
    kun je een beetje wennen aan de christelijke signatuur of valt het mee?
    ben benieuwd naar de volgende foto's.
    groeten van ed en anita

  • 17 April 2007 - 08:50

    Lenneke Coppens:

    He Marleen en Marina,

    wat een schrijftalenten zijn jullie toch. Na het zo'n verhaal is het hier in Nederland toch maar heel saai! Heel veel plezier een succes daar nog, maar jullie kennende komt dat helemaal goed! Geniet ervan!

    Liefs xxx Lenneke

  • 17 April 2007 - 13:10

    Alain:

    Hey Marina en marleen, het gaat jullie goed zo te zien!!Mooie omgeving!!
    Als jullie terug zijn moeten we weer gaan chillen!
    Heel veel plezierr nogg!
    groetjes xx

  • 17 April 2007 - 14:28

    Joeri:

    OOhw wat hebbe jullie toch weer veel leuke dingen meegemaakt ben jaloersss kan haast niet w8en tot heel snel (K) joer

  • 18 April 2007 - 18:46

    Maaike:

    Hallo!!
    Wat een mooie beesten allemaal!!! En zo dichtbij..Nou Marleen, als ik later ooit een eigen schoonheidssalon heb dan weet ik wie ik moet aannnemen voor de manicure ;)
    Ik heb van de week geprobeerd een brief te schrijven, maar ik weet gewoon echt niet wat ik erin moet zetten.. Maak de laatste tijd weinig boeiends mee.
    Maar goed.. ik zal mijn best blijven doen en wie weet gaat het nog lukken ook.
    Tsja.. verder heb ik dus niks meer te vertellen haha.. Alles gaat gewoon z'n gangetje. Nou schatje, goed je best blijven doen en genieten!! Ik kijk uit naar je volgende beleving!
    Dikke kus!

  • 28 April 2007 - 18:35

    Iris:

    Hey meiden.... dat klinkt allemaal heel erg avontuurlijk hoor!! Ik heb de mis marina tijd goed besteed om een brief te schrijven, maar die is helaas nog niet aangekomen!! Vandaar dat ik even dit berichtje typ. Heb je toch het gevoel dat er iemand aan je denkt!! Het is hier 27 graden met veel zon!! Het heeft al 36 dagen niet meer geregend. Ongekend hoor hier in Nederland!!!!!! Hoe is het weer daar????? Spreek je snel en geniet van alles waar je van kunt genieten!!!!

    Dikke knuffel iesje.

  • 30 April 2007 - 20:57

    Mies:

    Hey marina, heb eindelijk de tijd gehad om t hele verhaal te lezen pffff echt te gaaf man! wel heftig van die meisjes...
    Maar daarvoor ben je ook daar weet zeker dat jullie echt een goede invloed hebben hoor een ervaring voor de rest van hun leven en die van jullie ;)
    nog veel succes en niet vergeten een aapje voor edmee en een negerbabytje voor mij ;)

    hele dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kirkwood

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2008

Beste ellen

23 Juli 2007

DIERENMANIEREN

28 Juni 2007

BLOUKRANS

28 Juni 2007

ST. LUCIA WETLANDS

28 Juni 2007

alweer bezoek!
marleen en marina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 28765

Voorgaande reizen:

15 Maart 2007 - 22 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: