CHINTSA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleen en marina - WaarBenJij.nu CHINTSA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van marleen en marina - WaarBenJij.nu

CHINTSA

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg marleen en marina

03 April 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Afgelopen vrijdag zijn we met een heleboel studenten naar de Wildcoast gegaan. Bij Martijn (de man van khaya) verzamelden we. Wij reden met 2 meiden mee, Daisy en nog een Marina. Via East London gingen we richting Chintsa. Supergoeie muziek in de auto, volgens de drie. (Marleen vond het iets minder dat ze na een uur alle liedjes van Christina A. en Ryanna mee kon zingen…) Het was een supermooie autorit, ondanks de misselijkheid die af en toe om de hoek kwam kijken door al die weggetjes en haarspeldbochten. Oostenrijk is er niks bij! Onderweg zijn we nog een keer gestopt om broodjes te eten.
Toen we aankwamen ( eerst een half uurtje hobbelen over de stenen..) bij de backpackers-lokatie hadden we een heel schattig huisje, tussen de bananenbladeren. We sliepen met 6 meiden en 2 jongens in het huisje. Achteraf bijna de enige twee normale jongens die er mee gingen, hihi. ’s Avonds hadden we eerst een braai. Lekker bot met een beetje vlees en salades. Ging er goed in. We mochten namelijk eerst een uurtje er naast zitten zonder dat we iets mochten pakken, dus de honger werd lekker opgewekt na zo’n lange autorit! En het tenslotte ook nog maar half negen, negen uur was…
’s Avonds heeft Marina eerst nog gepokerd tegen 3 jongens, Jinne, Piet en Jelle. Jelle was een beetje dronken, maar Jinne en Piet zijn echt twee gezellige gasten. Marleen zat er een beetje voor de show bij, want die kan het natuurlijk nog niet zo goed. Maar het begint te komen. Daarna zijn we lekker naar de bar gegaan. Je kunt hier echt drinken voor een paar centen. Dus een shooter Amarula (soort Baileys) kost iets van 80 cent. Die vonden wij wel lekker. Maar we hadden niet zo’n grote drankbehoefte als de meeste jongens die mee waren gegaan. Die hadden zich goed uitgesloofd, en dachten ook dat ze heel erg leuk waren. Viel wel mee. We hebben lekker gedanst met de meiden en een paar mensen die zich nog konden gedragen, haha. Maar de nacht was dus kort..
Zaterdag wilden we gaan paardrijden. Of surfen. Of hiken. Of whatever. Maar alle activiteiten zaten al volgeboekt of gingen niet door, dus we hebben lekker op het strand gelegen. Dat was ook heel fijn! Al moesten we op een gegeven moment verhuizen omdat de zee aan het puntje van onze handdoek trok.. Het was echt een hele relaxte dag en heel erg gezellig. Marina heeft nog uren zandkastelen gebouwd, eerst met Sophie, de dochter van Martijn en Ellen, en later in haar eentje. Dat was heel erg lief. Marleen was een slakkenorgie aan het bouwen. Die waren met zijn allen een kwal aan het opeten, maar Marleen vond dat er nog wel een paar bij konden. Daar zijn natuurlijk ook plaatjes van geschoten. Die avond zouden we een Xhosa diner krijgen. Omdat de braai van vrijdagavond een uurtje later dan gepland was (zo gaat dat in Afrika), dachten we: We wachten wel even op Nadine en Laura (ook uit J-Bay). Die moesten nog douchen en opmaken en weet ik het allemaal. Uiteindelijk zijn we toch maar vast gegaan want het werd steeds later. Toen we aankwamen was er geen plaats meer. Was wel een beetje apart, want we stonden gewoon op de lijst. Dus: toen mochten we aanschuiven in de tv-room waar 1 van die kinderen om de 5 seconden zat te zappen. Geen kaarsje, alleen t tv-licht, tijd voor een romantisch diner dus.. Later hebben we dat kind wel zo ver gekregen dat we een schemerlampje aan mochten en dat de tv op 1 zender bleef staan. Jippie! Laura en Nadine waren ook de gelukkigen die bij ons aan de geïmproviseerde tafel mochten zitten. Want zij waren natuurlijk nog een half uur later. Eerst een bakje meeliepap, een meelpap die Marina niet weg kreeg en na één hap voor de omgeving liever stopte voordat t eruit kwam..
Later een lekker buffetje. Er lagen allemaal dubieuze dingen op, maar het smaakte prima. En ijs met appeltaart na (sinds wanneer is dat ook Xhosa…?). En Marleen kreeg ook nog dat van Marina. Dus die was extra blij. ’s Avonds hebben we met bijna alle meiden en Maarten een kaart-drankspelletje gedaan, kingzen. Nou dat is dus echt leuk!! Wij hadden wel geluk dat we het smerige glas bocht niet achterover hoefden te gooien. Het was zo’n 40% whisky’tje van 5 rand of zo. Heel naar dus. Hebben we maar een paar slokjes rum-cola op. Dat was wel fijn. Toen de bar dicht was, besloot de groep om via het strand naar Chintsa-city te lopen. Daar was misschien boven op een berg nog wel een kroegje open. Het was tenslotte zaterdagavond in Afrika.. Wij gingen maar niet mee met al die dronken mensen. Anders moesten we met zijn tweeën teruglopen over het strand, dat besloten we niet zo verantwoord te vinden.Gelukkig bleven Toon en Piet ook bij het huis. En Daan lag ook nog ergens, die was heel dronken, maar die konden ze zo één twee drie niet vinden, dus zijn ze maar zonder hem gegaan. Dus hebben we heel gezellig met Toon en Piet gebabbeld. En live entertainment gehad van de hagedissen op de muur die allemaal vlinders en motten aan het vangen waren. En Daan nog even gezocht, want wij vonden het toch wel lullig wanneer hij misschien ergens zijn tanden uit zijn mond gevallen zou zijn of zo. Maar toen we de hoop hadden opgegeven kwam er een meneertje die bij de backpackers werkte: “ Hi. I think it is your friend that passed out in the ladies room this night. We want him to get away. Can you get him away? Good luck.” Nou, dachten wij. Daan is terecht. Op de enige plaats waar we niet hadden gekeken. Ja, wie kijkt er dan ook op de ladies room? Die nota bene helemaal boven aan het park was. Wij hadden namelijk ingeschat dat hij in zijn toestand niet meer naar boven kon lopen. Nu komt even het vieze stuk.. dus jullie zijn gewaarschuwd. Toen we er vlakbij waren, roken we al een hele zure lucht. Op een paar meter afstand begonnen we alledrie (Toon, Marina, Marleen) ontzettend te kokhalzen. Zó goor. De deur van de wc kon dus niet open. Daan had zich klem gelegd. Hij lag dus met zijn broek op zijn enkels in zijn eigen plas kots te slapen. En wij moesten hem dan even er uit halen. No way. Dat ging niet gebeuren. Het was zó goor. Toen we erachter kwamen dat hij nog ademde (want zo zag hij er niet echt meer uit) hebben we even Martijn gebeld om te vragen of hij met nog iemand even kon komen sjouwen. Toen kwamen Jochem en Adam dat doen. Nou ja, die hebben zó hard gelachen. En eerste nog een hele fotoshoot gemaakt. Het was een beetje gênant. Maar wel grappig hoe J. en A. in hun broek pisten! Toen hebben we hem naar beneden gekregen en zelfs rechtop. Marina en Toon hebben hem voorzichtig bij zijn trui gepakt (want werkelijk álles zat onder de kots!) om hem naar beneden te sturen. J. en A. liepen ervoor, foto’s te maken, hem uit te dagen, en Marleen liep er achter met haar oren dicht. Want elke keer als Daan moest kotsen onderweg, of kotsgeluiden maakte, moest Marleen ook bijna kotsen. Een ideale avond dus… toen hebben we Daan ergens in een stoel gezet, met een glaasje water. De volgende dag wist hij natuurlijk niks meer. We hebben nog een poging gedaan om bij de poolparty te zijn, maar daar was iedereen zo dronken en irritant of arrogant, dat we dat na een half uur ook wel gezien hadden. Toen zijn we maar naar ons huisje gegaan om nog even na te babbelen. Tot vijf uur maar liefst. Zondag hebben we lekker in de hangmat gelegen. In de schaduw, want we waren stiekem wel verbrand zaterdag. In de middag zijn we naar huis gereden. Zelfs Marina was toen klaar met alle R&B cd’s die we mochten horen. Toen we ergens aan de weg stopten om even te pauzeren, zat er aan de overkant een groep Afrikaanse jongens. Dat was wel grappig, want ze kwamen steeds om sigaretten schooien. Dus als je een halve peuk op had, kwamen ze vragen of ze de rest mochten hebben. Dat was zo leuk! We zijn via een andere weg terug gegaan, via Port Alfred. Later hoorden we dat Martijn een ongeluk had gehad. Hij was met inhalen in een kuil in de weg terecht gekomen en de macht over het stuur verloren. Van de weg geraakt en tegen een paal aangeknald. De auto total-loss. Gelukkig had niemand iets. Zijn zoontje en drie Duitse meisjes reden namelijk met hem mee. Rond zes uur kwamen we in PE aan, en een half uurtje later zijn we opgehaald door Shane. Die ons naar JBay bracht. Toen zijn we meteen naar bed gegaan. Om acht uur. Want maandag hadden we weer een afspraak.
Met Michelle, een soort straatkind-goeroe. Die heeft zo veel met straatkinderen gewerkt. Die kwam met zo veel info voor ons dat we de komende weken wel zoet zijn met huiswerk. Maar wel leuk. En daarna hadden we nog een afspraak in de middle of nowhere. Ja, wel ergens, maar het was in de achterwijk, dus niet zo fijn met zijn tweeën als je het huis wat je zoekt niet kan vinden. Je mag daar natuurlijk niet laten merken dat je er vreemd bent of de weg niet weet. Achteraf blijkt dat we al lang voor het huis stonden. Maar toen waren we teruggelopen om iemand te bellen. We werden heel hartelijk op zijn Afrikaans ontvangen: Eten? Drinken? Iets om te kauwen? Zeg het maar. Heerlijk dus. En na afloop kregen we ook nog zo’n lekkere Afrikaanse hug van de ‘ big mama’ die we pas voor het eerst ontmoetten.
Nou dat was ons weekendje, we zijn niet van plan om het elk weekend zo te doen hoor…
Liefs van Marina en Marleen


P.s. ; laten jullie iets weten wanneer jullie post van ons hebben ontvangen? Want we hebben al e.e.a. verstuurd, maar nog niks is aangekomen… XXX

  • 03 April 2007 - 11:41

    Iris:

    Nou dames, dat is me wel weer een heftig verhaal. Moet jullie ook wel even complimenteren met jullie schrijfstijl, erg humoristisch en herkenbaar.
    Fantastisch wat jullie allemaal meemaken min de kots van Daan. Zit dat gedrag in de naam ofzo??? Haha (oeps). Maargoed, het was dus weer vet geweest? Wat moet ik er verder van zeggen.. Ik hoop dat jullie zo veel lol blijven maken maar zet nou eens wat fotos op de site joh! Wij wille ok wel wa beeld bij al da geouwehoer, da snapt gullie ok! Nou houdoe maar weer en veel plezier met wat jullie deze week gaan doen. Ik denk braaien, bidden, huggen met big momma's en chillen.

    Bij mij is trouwens nog nix aangekomen. Wat moest ik jou ok weer sturen? Bamikruiden ofzoiets??

    Kusje

  • 03 April 2007 - 11:51

    Carine En Wessel:

    Wat een verhaal zeg!!!
    Ik (wessel) heb je kaartje ontvangen!
    Zaterdagavond Arouna's verjaardag gevierd hier.Was hartstikke gezellig. Vooral de onderbuurman vond het gezellig.
    Wat fijn dat ik je kon zien vandaag met skypen.Ik ga vandaag een webcam regelen zodat je mij en fritske ook eens kan bekijken.Toedels!!XXXXXXXXXXXXXHOU VAN JOU MARLEEN en kus aan Marina!!
    ik sluit me bij wessel aan en je ziet er goed en bruin uit.doe het toch maar wat rustig aan en succes met je stage want ook dat hoort er ook bij .tot snel,dikke kus van mij.

  • 03 April 2007 - 16:01

    Marianneke:

    Lief Marleentje en lief Marinaatje...... ik vind jullie echt heel zielig dat jullie alleen maar naar kut muziek moesten luisteren..... ik beloof dat ik een heleboel cd's van jan smit en fransje bauer mee zal nemen in het vliegtuig! we zullen die gekke afrikaners eens leren. misschien kun je alvast een avondje reserveren in die negerclub? een hollandse avond ofzo? ook leuk! gelukkig maakte het weekendje chintsa veel goed.... en ik maar denken dat jullie niet zoveel zouden drinken.....

  • 04 April 2007 - 06:25

    Anke:

    Hi, Meiden

    Dit berichtje heeft mij aan het werk gezet om hier in Johannesburg iets leuks te vinden om te doen als jullie hier naar toe komen, zal niet makkelijk zijn omdat jullie alle kroegen tegen die tijd al kennen als je zo door gaat, hihi.

    Mischien zal ik een Ballet avond of een Symphonie moeten organiseeren om jullie weer ff "fatsoenlijk" te krijgen, (nou ja dus nu willen jullie afzeggen nietwaar).

    Geniet het maar lekker hoor en een paar foto's van al dat boemelen zou leuk zijn, of waren jullie te dronken om het toestel recht te houden?.

    Groetjes en een dikke kus
    Anke

  • 04 April 2007 - 07:53

    Jack En Jeanet:

    Zo.. meiden, zo te horen hebben jullie je wel "vermaakt" afgelopen weekend.Wij hebben ook een geweldig weekend gehad met Lambert en José in Cochem.We hebben er veel gewandeld en geklommen in de bergen. Het was daar erg mooi! en natuurlijk té veel gegeten daar! Maar wel lekker!
    Jullie nog heel veel plezier en... pas goed op elkaar!
    Tot de volgende keer! BIG HUG...van papa en mama en kusjes, ook voor Marleen natuurlijk!

  • 04 April 2007 - 08:19

    Richard En Jolanda:

    Hoi meiden....jullie weten toch onderhand wel dat drank meer kapot maakt dan je lief is....weten Jack en ik alles van..haha!
    Grappig om dit allemaal te lezen van mijn zo nette nicht(je)!
    Ik hou mijn hart vast for "the next generation" juist Susan Kocken dus!
    Maar leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken daar en geniet er maar lekker van...en wij....nemen er ook één (of meer) op jullie gezondheid......proost!!

    Kussies van JolanChard

  • 04 April 2007 - 14:30

    André (Wessel's Pa!):

    Beste M&M, Heel leuk te vernemen dat jullie het zo goed naar de zin hebben. De verhalen zijn prachtig. Ga maar 'n boek schrijven.....leuke bijverdienste trouwens....want dat is wel nodig als ik zo die uitgebreide verhalen lees...hahaha! Het ga jullie goed, denk ook nog 'n beetje aan de studie....niet vergeten he ??.....komen er nog meer fotos op de site?......de groeten uit een koud Helsinki -4 graden brbrbr, en HOUDOEIWARMARWER, XAndréX

  • 04 April 2007 - 15:19

    Marianne:

    Hoi Marleen en Marina,
    André zit in het koude Helsinki, maar hier schijnt de zon en is het ongeveer 12 graden. Kunnen jullie niet beter een drankfabriek daar in Afrika beginnen, want ze lusten hem goed daar.
    Hoe is het op de Afrikaanse scholen ? Dat zou ik graag willen weten, vertel daar eens wat over.
    Maar jullie weekend-verhalen zijn ook heel leuk ,hoor. Er valt daar heel wat te beleven.
    Groetjes en geniet ze.

  • 05 April 2007 - 12:15

    MARLEEN:

    Hoi mam en Piet,
    ik heb jullie kaartjes al gehad, maar kan er nu niet bij, heb ze dus nog niet gelezen! liggen in de brievenbus waar wij geen sleutel van hebben. Maar niet getreurd.. dan is het straks extra leuk!

    XXX Marleen

  • 05 April 2007 - 13:23

    Jeanet:

    Heeey......foto's!!! Wat leuk! Ik denk niet dat ik de enige ben die hierop zat te wachten.Het zijn mooie foto's, en jullie zien er goed uit!
    Marina, gisteren hebben wij jou eerste kaartje ontvangen. En vandaag lag er nog een kaart in de brievenbus aan papa gericht.Misschien een verjaardagskaart? Mag ik natuurlijk niet open maken (en je weet hoe nieuwsgierig ik ben...haha), maar ik wacht tot vanavond! Je hoort het nog wel.
    Voor jullie allebei een dikke kus.
    X mama

  • 05 April 2007 - 17:32

    Twan:

    Hey mientje (en leentje?),
    Verhaal van het weekendje is erg grappig. Maakt lekker veel mee zo, vooral veel (te) zatte gasten geloof ik. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik verhaaltjes krijg waaruit blijkt dat jullie compleet zijn ingeburgerd, want nu klinkt het nog als vakantie, lol (en het is nog correct nederlands).

    De omgeving ziet er ook heel gaaf uit, ik begin ook steeds meer zin te krijgen om er heen te gaan, alhoewel ik natuurlijk niet van die mooie '' stage/woon verhalen'' ga meemaken.

    Ik lees de updates wel weer, en vooral die nieuwe foto's ;).

    Groetjes...

  • 06 April 2007 - 11:12

    Marieke:

    Jaaa, ik heb je brief gehad! Duurt effe, maar dan heb je ook wat.
    Leuke foto's!
    Kan jullie straat niet vinden op de kaart. In de index staat C6 maar niet gevonden. Vlak bij Pick & Pay?

    Veel XXX!

  • 07 April 2007 - 12:46

    Fam Van Der Ven:

    hoi marleen en marina ik heb nu pas even de tijd om alles te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik ben er dus even goed voor gaan zitten maar wat hebben jullie al veel meegemaakt. Heel leuk om het te lezen Jullie zitten daar prachtig met dat uitzicht en ik maar denken dat jullie in een hutje op de hei zouden zitten. marleen alles gaat goed hier we hebben een heerlijke vakantie gehad alleen de eerste avond dat we thuis waren ging het alarm van de winkel ik nam de telefoon aan en ik zei u moet ons niet bellen want wij zitten nog op tenerife wilbert zei allemaal marij we zijn thuis ik dacht nog klets niet en zei dus tegen de meldkamer dat ze andre moesten bellen ik stap uit mijn bed en ondek dat we wel degelijk thuis waren ik bel andre om te zeggen dat we wel thuis waren andre gelukkig niet boos en ging ook na de winkel. ze waren op de playstion 3 uit vermoeden wij .Wessel komt morgen soep eten en dan gaan ze met een aantal mensen naar rkc-ajax wilbert gaat ook mee. marleen en marina tot schrijfs kusjes van marij hai marleen met judith ik heb me rapport gehad en was best wel goed ik hoop dat daar alles goed is bij ons in ieder geval wel groetjes judith

  • 07 April 2007 - 21:01

    Maaike:

    Hallo! Fijn dat jullie het zo leuk hebben! En wat ook heel fijn is.. Is dat er nu wat meer foto's opstaan.. En wat ook heel fijn is.. Is dat die foto met dat gekots er niet bij staat! Goed bezig. Ik geniet met volle teugen van jullie verhalen! Inmiddels hebben we je leuke en lieve brief ontvangen Marleen. Dankjewel! Iris en ik zullen wel een leuke en lieve brief terug sturen. Bij de Boemerang gaat het goed! Heb het werk helemaal onder controle nu.. Mis de automaatjes wel een beetje, maar Ilona doet het goed! Morgen is het feestje van Wim, dus ben benieuwd. We missen je wel hoor! Ook Daniel, Martin, Adrie, Danny, Paul v Doorn enz enz missen je ook.. (moest ik zeggen van ze vandaag) Nou schatje.. Ben nieuwsgierig naar je volgende verhaal! Enne ik pak dadelijk een Amarula en dan proost ik op je! Xxxx

  • 09 April 2007 - 09:06

    Arouna:

    He lievies,

    Ik vind het echt heeeeel leuk dat jullie deze dingen mogen meemaken!!
    Hier gaat alles goed! Maar ik krijg wel een beetje een minderwaardigheidscomplex van de kat, die is steeds kei zielig aan het miauwen bij het raam. Ik denk dat die je mist marleen. Ik trouwens ook al een beetje.
    Geniet van al het geweldigs daar!!!
    Kus kus kus!!

  • 10 April 2007 - 20:56

    Marlies Van Der Aa:

    Hoi ,Marleentje
    Heel leuk dat je aan mijn verjaardag dacht, ik heb je kaartje dus ontvangen.Je hebt al heel wat meegemaakt in zo'n korte tijd zo te lezen.Ik blijf je wel volgen.

    Groetjes (ook aan Marina)en veel plezier verder,
    Marlies

  • 11 April 2007 - 10:04

    Mieke:

    Schat, het ziet er allemaal geweldig uit. Ik heb me net even zitten vergapen aan de foto's, weer een kwartiertje op mijn stage voorbij, heel relaxed! ik wacht met smart op je post, ik lig dag en nacht onder de brievenbus (met uitzondering van de tijd dat ik foto's kijk op mijn stage, natuurlijk. Geniet ervan! dikke kus

  • 12 April 2007 - 12:52

    Iris:

    Lieve marleen ik denk nog steeds aan je maar ik heb het zo fokking druk dat ik ff allemaal geen tijd heb om te mailen en schrijven enzo. Heb allemaal tentamens en herkansingen en daarnaast gaat het op school helemaal mis met minors en meer van dat soort gezeik. Schrijf jij een boek over jouw ervaringen daar, dan schrijf ik er een over de rompslomp op de HU en de assertiviteitsuitingen die je zo vanzelf onder de knie krijgt. Nou schatje ik denk iig aan je en ga door met schrijven en fotograferen. Vind t nog steeds fantasisch allemaal. Zo te horen is moeder eend weer met dr kroost in de vijver (ja weer baby-eendjes, kei leuk, die beesten kunnen koprollen over de stenen langs de vijver. Hebben die ook fontanel???) dus ga ik weer de tuin in om te kijken en LEREN LEREN LEREN.

    Dag schatje xxx

  • 12 April 2007 - 15:00

    Melanie:

    Hey Marleentje,

    Wat leuk om te lezen dat je het enorm naar je zin hebt. Ik had je site doorgekregen van Maaike en dacht laat ik eens een berichtje achter laten. Geweldig die verhalen! Ik blijf ze lezen hoor.
    Ik zou zeggen heel veel plezier daar en geniet ervan!!!

    Groetjes Melanie

  • 13 April 2007 - 08:41

    Jan:

    gezien de hoeveelheid drank die studenten lezen vind ik dat de studie toelagen wel verlaagd kan worden. en een leider die zo rijd met studenten in zijn auto??? het zal wel gelukkig ben ik gewaarschuwd :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Augustus 2008

Beste ellen

23 Juli 2007

DIERENMANIEREN

28 Juni 2007

BLOUKRANS

28 Juni 2007

ST. LUCIA WETLANDS

28 Juni 2007

alweer bezoek!
marleen en marina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 28794

Voorgaande reizen:

15 Maart 2007 - 22 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: